Zdrowa i zbilansowana dieta. Jak poprawić swoje nawyki żywieniowe?

0 41

Odżywianie ma ścisły związek ze zdrowiem i kondycją organizmu – i choć zdajemy sobie z tego sprawę, często zapominamy jak bardzo możemy sobie zaszkodzić jedząc przetworzoną żywność czy monotonnie układając swój jadłospis. Zbilansowana dieta, czyli dostarczanie organizmowi wszelkich, potrzebnych do efektywnego funkcjonowania składników odżywczych to świetne działanie profilaktyczne przeciw wielu chorobom. Sprawdź w jaki sposób możesz poprawić swoje nawyki żywieniowe i co szczególnie zbawiennie wpływa na kondycję organizmu.

Zdrowe odżywianie, czyli podstawowe grupy spożywcze

Jeżeli chcesz poprawić swoje nawyki żywieniowe i zacząć świadomie, zdrowo się odżywiać musisz przede wszystkim poznać jakie składniki odżywcze przyjmować. W tym wypadku ważna jest nie tylko jakość jedzenia, ale także jego proporcje, ilość i częstotliwość jedzenia. Według dietetyków powinniśmy przyjmować 5 posiłków dziennie, co 2-3 godziny. 3 z nich powinny być bardziej obfite, 2 natomiast lekkie i podtrzymujące pracę metabolizmu. Jeżeli chodzi o podstawowe grupy spożywcze, w ich skład wchodzą:

  • produkty zbożowe i ziemniaki – stanowią one główne źródło węglowodanów, dostarczają witaminy z grupy B oraz składniki mineralne takie jak magnez, potas, fosfor, żelazo. Zawarty w produktach błonnik daje poczucie sytości i przyspiesza przemianę materii,
  • warzywa i owoce – są naturalnym źródłem witamin, błonnika i minerałów,
  • mleko i produkty mleczne – produkty takie jak jogurt, kefir czy twaróg dostarczają pełnowartościowe białko i wapń,
  • mięso, wędliny, drób, ryby, jaja – źródło białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych (ryby), witamin A, D i B12, a także żelaza,
  • tłuszcze – masło, śmietana, smalec, tran, oleje roślinne to skarbnica nasyconych i nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz, w przypadku olejów, witaminy E,
  • cukier i słodycze – dostarczają małe ilości witamin i składników mineralnych; miód pszczeli zawiera łatwo przyswajalne węglowodany w postaci glukozy i fruktozy, a także substancje bakteriostatyczne.

Wartość spożywcza produktów w dużej mierze zależy o odpowiednich warunków jej przechowywania, a także sposobu jej przygotowania i łączenia z innymi produktami. Klucz do sukcesu tkwi również w odpowiednich proporcjach przyjmowanych składników oraz w odpowiednim bilansie energetycznym potraw, dostosowanym do trybu życia, płci i wieku.

Od czego zacząć?

W zależności od tego jak do tej pory wyglądało Twoje odżywianie, powinno się stopniowo wprowadzać modyfikacje w jadłospisie. Warto pamiętać, że nie istnieje żadna “dieta cud” – zdrowe nawyki, które wprowadzasz do swojego odżywiania muszą pozostać w nim na stałe. Warto więc zmian dokonywać stopniowo. Kilka punktów, od których warto zacząć, to między innymi:

  • regularne jedzenie – przyjmowanie 5 posiłków dziennie w stałych odstępach czasu usprawni Twój metabolizm i ureguluje pracę Twojego układu trawiennego,
  • Unikaj wysoko przetworzonych i sztucznych produktów – na początek całkowita eliminacja słodyczy i fast-foodów. Zamiast skupiać się na tym, że nie możesz ich jeść, pomyśl w jaki sposób możesz je zastąpić. Pożywne koktajle czy porcja orzechów i nasion stanowi doskonałe rozwiązanie,
  • Nawadniaj organizm – butelka wody powinna być zawsze obok, a napary z ziół to dobry sposób na zastąpienie kawy i herbaty. Działanie herbatki z pokrzywy czy bratka działa oczyszczająco, reguluje metabolizm i pomaga przy spalaniu tkanki tłuszczowej,
  • Zamień smażenie na pieczenie – ograniczenie smażenia pozwoli Ci pozbyć się pustych kalorii i przygotować zupełnie nowe, smaczne potrawy. Ponadto nieco odciążysz żołądek, dostarczając mu bardziej lekkostrawnych potraw,
  • ogranicz spożycie mięsa – zbyt częste jedzenie mięsa może prowadzić do rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego, niektórych nowotworów czy miażdżycy. Postaw na ilość, nie jakość i wybieraj wysokiej jakości produkty mięsne.

Odżywianie dla zdrowia, czyli jakie produkty omijać szerokim łukiem

Minusy niezdrowego jedzenia to nie tylko niedobór składników odżywczych i wynikające z tego negatywne konsekwencje zdrowotne, w tym zwiększenie ryzyka wystąpienia cukrzycy, chorób serca czy nowotworu, ale także spadek odporności, gorszy wygląd i samopoczucie. Właśnie dlatego odżywianie determinuje jakość naszego życia. Warto więc skupić się na wyeliminowaniu najbardziej szkodliwych produktów. Szczególnie należy wystrzegać się bogatych w cukry płatków śniadaniowych, dostępnych w sklepach wyrobów zawierających tłuszcze trans, barwników i konserwantów. Bezwzględnie należy również zrezygnować z picia słodkich napojów gazowanych i napojów owocowych lub herbacianych z dużą ilością cukru.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.